Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

Surdeg i utlandet

Av Patrick Gustavsson - 17 mars 2012 07:32

Hej alla glada!!


Nu har man äntligen aklimatiserat sig till sitt nya land och börjat hitta saker och ting i affärerna. För er som missat det så bor jag tillfällgt i Sydney i Australien.


Jag har nu i varje fall bestämt mig för att det är dags att gör mig en surdeg. Längtar efter surdegsbröd som är lite grövre. Jag har nu införskaffat "Organic Rye Flour" och hoppas att det skall fungera.

Här nere får man gå till hälsokostaffären om man skall ha något annat än vetemjöl. Sagt och gjort så gick vi dit och hittade massor med coola saker, som kokosmjöl, mandelmjöl mm. Ska bli kul att testa och se vad man kan göra med det.


Men först blir det i varje fall en surdegsgrund. Insåg att jag inte delat med mig receptet på själva surdegsgrunden tidigare så bättre sent än aldrig.


 


Min surdegsgrund består av:

1 msk    Rågmjöl

2 msk    Vatten (28 - 32 grader)


Jag har lite mer vatten en vad som är normalt. Har fått lära mig det när jag hållit på. Anledningen till det är att det finns risk för att mögel får fäste i början och dödar min älskade surdegskultur. Med extra vatten så ska tydligen inte möglet få fäste på samma sätt som med en "torrare" surdeg.


Den ska nu stå i 2 dagar i ca 20 graders värme, och sen ska vi se om det blivit något. Jag brukar placera den i ett varmt skåp hemma i Sverige, här nere tänkte jag bara ställa den på bänken. Brukar kolla till den efter 24 timmar och skaka om burken lite. Degen behöver lite kärlek så här i början.




Här är i varje fall Sune II, hopas han blir lika trevlig som Sune I och att jag inte tar död på honom som jag råkade göra med hans föregångare :).


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick Gustavsson - 25 juni 2012 19:41

Hej alla glada. Nu var det dags att göra lite roliga saker igen. Den här gången ska jag försöka mig på att göra Luk Chup som är godisar med gele på utsidan och en marzipan gjord på bönor inuti. Jag brukar alltid köpa dom när jag är i Thailand, m...

Av Patrick Gustavsson - 29 december 2011 09:34

Min favorit på julbordet är kycklingterrrine. Det är typ en paté gjord på kyckling. Enkel att göra men ack så god. Den är som vanligt mjölkfri, detta beror helt enkelt på att jag är mjölkallergisk.   Receptet är här nedan:   ca 1 kg Kyckling,...

Av Patrick Gustavsson - 24 december 2011 19:51

Har alltid funderat på att göra egen marmelad och nu blev det äntligen av. Det blev en apelsinmarmelad variant.   Receptet är rätt enkelt:   3 Apelsiner 1/2 Pomelo 5 dl vatten 1 kg socker 1 skvätt cognac   Börja med att tvätta ape...

Av Patrick Gustavsson - 23 december 2011 23:53

Äntligen återtagit mitt kök efter byggarna blivit klara. Har gjort mitt andra försök till lussekattsbak. Det är ju bara jul 2 gånger om året så då får man ju försöka (i mina 2 gånger så räknar jag med Eid-ul-Fitr som jul eftersom jag har muslimska ...

Av Patrick Gustavsson - 10 december 2011 15:34

För första gången i mitt liv har jag nu bakat pepparkakor från grunden. Otroligt mycket lättare än vad jag trodde. Jag har använt ett gammaldags recept där man kokar socker och sirap istället för att göra degen kall. Vet inte om det är bättre men det...

Ovido - Quiz & Flashcards