Direktlänk till inlägg 23 december 2011

Julstök och laktosfria lussekatter

Av Patrick Gustavsson - 23 december 2011 23:53

Äntligen återtagit mitt kök efter byggarna blivit klara.

Har gjort mitt andra försök till lussekattsbak. Det är ju bara jul 2 gånger om året så då får man ju försöka (i mina 2 gånger så räknar jag med Eid-ul-Fitr som jul eftersom jag har muslimska vänner).


Gick bättre än förra gången som blev en katastrof. Trodde det var på väg att bli en upprepning av förra gången. Men det ordnade upp sig på slutet.


Hur gjorde jag det här då? Jo, jag anväde följande recept:


100 g margarin
2 påsar saffran (1g)
5 dl laktosfri mjölk
50 g jäst
250 g laktosfri matkvarg
2.25 dl socker
1 msk kardemumma, nystött
0.5 tsk salt
15 dl vetemjöl


Jag började med att smälta smör i en kastrull tillsammans med saffran. Under tiden margarinet smälter tog jag fram stora morteln och stötte kardemumman.


  


 

När allt smör smält så skall det blandas i mjölk, när det är fingerljummet skall det hällas i en bunke där det ligger färdigsmulad jäst. Rör till jästen löst sig.


Blanda ut det hela med socker, kesella, kardemumma, salt och mjöl. Jag hade i lite mjöl i taget till jag fick rätt konsistens på degen. När jag var nöjd, ungefär i samma ögonblick som degen släppte från kanten på bunken. Så är det dags att låta den jäsa i 30 min.


 


Efter jäsningen så är det dags att dela degen i 2 lika stora degar och sen skall varje del resultera i 20 st lussekatter. Detta gällde dock inte mig som fick ut endast 12 st på varje. Så gör så många du tror du kan få ut.


Rulla dessa små bitar på det sätt du vill och lägg dom på en plåt. Peta ned russin, men gör det djupt för dom har en tendens att krypa upp under jäsningen.

Låt de härliga bullarna jäsa ytterligare 40 min. När det är ca 10 min kvar av jäsningen så är det dags att sätta på ugnen på 225 grader. 



När jäsningen är klar penslar du ovan sidan med ägg och skickar in dom i värmen i ca 8 min eller till du tycker dom fått en snygg finish.

Ta ut plåten och lägg dom att svalna på ett galler, ligger dom kvar på plåten riskerar dom att bli brända undertill.


Avnjut sedan härligheten med ett glas kall mjölk, laktosfri mjölk eller sojamjölk, vilket du tycker är godast. Alltid lika gott.


Mer jul stök följer, men kommer upp här efter jul.


GOD JUL!!!!!!! 

Jul · Recept · Roligt
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick Gustavsson - 25 juni 2012 19:41

Hej alla glada. Nu var det dags att göra lite roliga saker igen. Den här gången ska jag försöka mig på att göra Luk Chup som är godisar med gele på utsidan och en marzipan gjord på bönor inuti. Jag brukar alltid köpa dom när jag är i Thailand, m...

Av Patrick Gustavsson - 17 mars 2012 07:32

Hej alla glada!!   Nu har man äntligen aklimatiserat sig till sitt nya land och börjat hitta saker och ting i affärerna. För er som missat det så bor jag tillfällgt i Sydney i Australien.   Jag har nu i varje fall bestämt mig för att det är d...

Av Patrick Gustavsson - 29 december 2011 09:34

Min favorit på julbordet är kycklingterrrine. Det är typ en paté gjord på kyckling. Enkel att göra men ack så god. Den är som vanligt mjölkfri, detta beror helt enkelt på att jag är mjölkallergisk.   Receptet är här nedan:   ca 1 kg Kyckling,...

Av Patrick Gustavsson - 24 december 2011 19:51

Har alltid funderat på att göra egen marmelad och nu blev det äntligen av. Det blev en apelsinmarmelad variant.   Receptet är rätt enkelt:   3 Apelsiner 1/2 Pomelo 5 dl vatten 1 kg socker 1 skvätt cognac   Börja med att tvätta ape...

Av Patrick Gustavsson - 10 december 2011 15:34

För första gången i mitt liv har jag nu bakat pepparkakor från grunden. Otroligt mycket lättare än vad jag trodde. Jag har använt ett gammaldags recept där man kokar socker och sirap istället för att göra degen kall. Vet inte om det är bättre men det...

Ovido - Quiz & Flashcards