Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Levain Projektet Del 5

Av Patrick Gustavsson - 30 oktober 2011 21:25

Så nu har det jäst färdigt  sin bunke. Nu ska det bakas, inte gräddas ännu, den ska jäsa 1 timme eller 2 till innan den ska in i ugnen.


 


Jag har valt att lägga ena halvan av degen i en jäskorg och den andra har jag försökt att rundriva. Rundriva innebär att man viker in sidorna runt om till degen blir spänd och då nyper man till och sedan vänder man på degen och snurrar den lite för att få den form man vill. Detta ska göra, om man gjort rätt, att degen jäser uppåt istället för ut åt sidorna. Så vi får väl se om jag gjort rätt eller inte :).


   


Kommer lägga ut ett eget inlägg om rundrivning under morgonagen. Men nu är det bara att vänta igen. Men snart blir det bröd.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick Gustavsson - 25 juni 2012 19:41

Hej alla glada. Nu var det dags att göra lite roliga saker igen. Den här gången ska jag försöka mig på att göra Luk Chup som är godisar med gele på utsidan och en marzipan gjord på bönor inuti. Jag brukar alltid köpa dom när jag är i Thailand, m...

Av Patrick Gustavsson - 17 mars 2012 07:32

Hej alla glada!!   Nu har man äntligen aklimatiserat sig till sitt nya land och börjat hitta saker och ting i affärerna. För er som missat det så bor jag tillfällgt i Sydney i Australien.   Jag har nu i varje fall bestämt mig för att det är d...

Av Patrick Gustavsson - 29 december 2011 09:34

Min favorit på julbordet är kycklingterrrine. Det är typ en paté gjord på kyckling. Enkel att göra men ack så god. Den är som vanligt mjölkfri, detta beror helt enkelt på att jag är mjölkallergisk.   Receptet är här nedan:   ca 1 kg Kyckling,...

Av Patrick Gustavsson - 24 december 2011 19:51

Har alltid funderat på att göra egen marmelad och nu blev det äntligen av. Det blev en apelsinmarmelad variant.   Receptet är rätt enkelt:   3 Apelsiner 1/2 Pomelo 5 dl vatten 1 kg socker 1 skvätt cognac   Börja med att tvätta ape...

Av Patrick Gustavsson - 23 december 2011 23:53

Äntligen återtagit mitt kök efter byggarna blivit klara. Har gjort mitt andra försök till lussekattsbak. Det är ju bara jul 2 gånger om året så då får man ju försöka (i mina 2 gånger så räknar jag med Eid-ul-Fitr som jul eftersom jag har muslimska ...

Skapa flashcards