Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Levain Projektet Del 4

Av Patrick Gustavsson - 30 oktober 2011 20:03

Så nu har det gått en himla massa timmar och det var dags att omvandla den sega smeten till en deg.




Nu ska smeten som sagt bli en deg. För att lyckas med det så fyller jag på med


5 dl Vatten

13 dl Vetemjöl

1 msk Salt


Sedan är det dags att arbeta degen, jag började med att köra med elvispen och degkrokar. Har aldrig provat det förut och efter 5 min så börjar elvispen kännas otrevligt varm. Jag väljer att, istället för att bränna upp elvispen, knåda degen 10 min till på bänken i köket.


   


Efter 10 minuters knådande och halvtrötta armar så är degen väldigt fin och smidig.


     


Så här smidig och fin är den nu. Nu ska den ner i en oljad bunke och sedan vikas ett antal gånger medan den jäser. Om 2 timmar och flera vikningar så ska den läggas i en mjölad jäskorg för att sedan gräddas.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick Gustavsson - 25 juni 2012 19:41

Hej alla glada. Nu var det dags att göra lite roliga saker igen. Den här gången ska jag försöka mig på att göra Luk Chup som är godisar med gele på utsidan och en marzipan gjord på bönor inuti. Jag brukar alltid köpa dom när jag är i Thailand, m...

Av Patrick Gustavsson - 17 mars 2012 07:32

Hej alla glada!!   Nu har man äntligen aklimatiserat sig till sitt nya land och börjat hitta saker och ting i affärerna. För er som missat det så bor jag tillfällgt i Sydney i Australien.   Jag har nu i varje fall bestämt mig för att det är d...

Av Patrick Gustavsson - 29 december 2011 09:34

Min favorit på julbordet är kycklingterrrine. Det är typ en paté gjord på kyckling. Enkel att göra men ack så god. Den är som vanligt mjölkfri, detta beror helt enkelt på att jag är mjölkallergisk.   Receptet är här nedan:   ca 1 kg Kyckling,...

Av Patrick Gustavsson - 24 december 2011 19:51

Har alltid funderat på att göra egen marmelad och nu blev det äntligen av. Det blev en apelsinmarmelad variant.   Receptet är rätt enkelt:   3 Apelsiner 1/2 Pomelo 5 dl vatten 1 kg socker 1 skvätt cognac   Börja med att tvätta ape...

Av Patrick Gustavsson - 23 december 2011 23:53

Äntligen återtagit mitt kök efter byggarna blivit klara. Har gjort mitt andra försök till lussekattsbak. Det är ju bara jul 2 gånger om året så då får man ju försöka (i mina 2 gånger så räknar jag med Eid-ul-Fitr som jul eftersom jag har muslimska ...

Skapa flashcards