Direktlänk till inlägg 29 oktober 2011

Sköldpaddor till middag??

Av Patrick Gustavsson - 29 oktober 2011 17:25

Eftersom man är en varannan-helg pappa så vill man ju göra något extra roligt när kidsen är här. Ikväll så blir det sköldpadda.

Hittade ett recept på http://www.kokaihop.se/recept/ugnsstekta...nsstekta-skoldpaddor som jag har modifierat om lite. Jag tycker man behöver något mer som binder och gör att den blir saftigare. Så mitt recept på köttfärsen blev så här:


2 paket bacon

1 paket prinskorv (välj en med hög kötthalt så blir smaken bättre)

500 gr Köttfärs

1 Ägg

1 msk Potatismjöl

Basilika, oregano, salt och peppar.



 


Tänka bara på att när man håller på med köttfärs så ska man inte knåda den för mycket för den har en tendens att bli seg då.


Men blanda ingredienserna i köttfärsen, sen är det dags att börja fläta baconet enligt bilden nedan


 

När flätandet är klart så lägger man på en klick köttfärs skär till 4 ben, 1 svans och ett huvud utav prinskorven. Sticker in dessa i köttfärsklumpen (tänk på att sköldpaddan liger upp och ned) och sen är det bara att vika baconet upp under magen på dom.


   


Tadaaaaa, en färdig sköldpadda. Vänd nu på den och lägg den i en ugnsfast form eller på en plåt. Den ska sen in i 200 grader varm ugn i 25 min.


 


Jag tänkte koka pasta till mina då barnen gillar det och det är ganska enkelt för mig :).


Så fort dom är klara lägger jag upp bilder på de färdiggräddade sköldpaddorna.


Här kommer en bild på de färdiga sköldisarna. Man kan nog experimentera lite mer med köttfärsen än vad jag gjort. Man skulle kunna t ex göra en tex mex variant med Tacokrydda och chorizo.


 

 
 
Ingen bild

Jacky-Q

8 juni 2012 16:04

awesome!man,just awesome!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick Gustavsson - 25 juni 2012 19:41

Hej alla glada. Nu var det dags att göra lite roliga saker igen. Den här gången ska jag försöka mig på att göra Luk Chup som är godisar med gele på utsidan och en marzipan gjord på bönor inuti. Jag brukar alltid köpa dom när jag är i Thailand, m...

Av Patrick Gustavsson - 17 mars 2012 07:32

Hej alla glada!!   Nu har man äntligen aklimatiserat sig till sitt nya land och börjat hitta saker och ting i affärerna. För er som missat det så bor jag tillfällgt i Sydney i Australien.   Jag har nu i varje fall bestämt mig för att det är d...

Av Patrick Gustavsson - 29 december 2011 09:34

Min favorit på julbordet är kycklingterrrine. Det är typ en paté gjord på kyckling. Enkel att göra men ack så god. Den är som vanligt mjölkfri, detta beror helt enkelt på att jag är mjölkallergisk.   Receptet är här nedan:   ca 1 kg Kyckling,...

Av Patrick Gustavsson - 24 december 2011 19:51

Har alltid funderat på att göra egen marmelad och nu blev det äntligen av. Det blev en apelsinmarmelad variant.   Receptet är rätt enkelt:   3 Apelsiner 1/2 Pomelo 5 dl vatten 1 kg socker 1 skvätt cognac   Börja med att tvätta ape...

Av Patrick Gustavsson - 23 december 2011 23:53

Äntligen återtagit mitt kök efter byggarna blivit klara. Har gjort mitt andra försök till lussekattsbak. Det är ju bara jul 2 gånger om året så då får man ju försöka (i mina 2 gånger så räknar jag med Eid-ul-Fitr som jul eftersom jag har muslimska ...

Ovido - Quiz & Flashcards