Alla inlägg under oktober 2011

Av Patrick Gustavsson - 30 oktober 2011 23:38

När du ska baka ut brödet så sätter du ugnen på 250 grader och sänker temperaturen till 225 när du satt in plåten i ugnen. Grädda brödet till kärntemperaturen är 98 grader.


Tyvärr så blev det inga bilder på hur brödet såg ut precis när la upp det på plåten. Men här kommer lite bilder på det färdiga resultatet.



 


Observera att det runda brödet vuxit uppåt och spruckit i botten istället för att bli ett platt lågt bröd. Detta är tack vare rundrivningen som jag gjorde med degen. Blev fina ränder på det avlånga brödet också tack vare jäskorgen. Känner mig mycket nöjd.


 


   


Det jag lär mig av det här projektet är att:


  • Ha inte bråttom och låt brödet jäsa så länge det behöver.
  • Tiden spelar ingen roll - dvs det tar olika tid olika dagar och man kan inte säga exakt hur länge det ska jäsa.
  • Mängden spelar ingen roll - Samma sak här, allt beror på vilken mjölsort du använder. Jag tror även att hårdhet och temperatur på vatten spelar in. Så använd magkänslan. 
  • Samt att eget bröd är godast :).

Lycka till om ni försöker själva. Det var inte så svårt som det kan verka, det tar bara tid.

Av Patrick Gustavsson - 30 oktober 2011 21:25

Så nu har det jäst färdigt  sin bunke. Nu ska det bakas, inte gräddas ännu, den ska jäsa 1 timme eller 2 till innan den ska in i ugnen.


 


Jag har valt att lägga ena halvan av degen i en jäskorg och den andra har jag försökt att rundriva. Rundriva innebär att man viker in sidorna runt om till degen blir spänd och då nyper man till och sedan vänder man på degen och snurrar den lite för att få den form man vill. Detta ska göra, om man gjort rätt, att degen jäser uppåt istället för ut åt sidorna. Så vi får väl se om jag gjort rätt eller inte :).


   


Kommer lägga ut ett eget inlägg om rundrivning under morgonagen. Men nu är det bara att vänta igen. Men snart blir det bröd.

Av Patrick Gustavsson - 30 oktober 2011 20:03

Så nu har det gått en himla massa timmar och det var dags att omvandla den sega smeten till en deg.




Nu ska smeten som sagt bli en deg. För att lyckas med det så fyller jag på med


5 dl Vatten

13 dl Vetemjöl

1 msk Salt


Sedan är det dags att arbeta degen, jag började med att köra med elvispen och degkrokar. Har aldrig provat det förut och efter 5 min så börjar elvispen kännas otrevligt varm. Jag väljer att, istället för att bränna upp elvispen, knåda degen 10 min till på bänken i köket.


   


Efter 10 minuters knådande och halvtrötta armar så är degen väldigt fin och smidig.


     


Så här smidig och fin är den nu. Nu ska den ner i en oljad bunke och sedan vikas ett antal gånger medan den jäser. Om 2 timmar och flera vikningar så ska den läggas i en mjölad jäskorg för att sedan gräddas.  

Av Patrick Gustavsson - 30 oktober 2011 10:18

Så nu är det morgon i underbara Handen. Önskar jag kunde säga att solen skiner, men det gör den ju såklart inte. Är en ruggig och tråkig höstdag. Det roliga är att det verkar som min deg ändå mått bra under natten. Fina små bubblor i degen.


 

Nu ska jag göra den större och då behöver jag en större bunke, och eftersom jag inte har någon större bunke så använder jag en vanlig plasthink. Funkar lika bra som bunke.


Jag flyttar över den sega smeten från den lilla (blå) bunken till den stora (rosa) hinken. Jag fyller sedan på med:


3,5 - 4 dl Vatten

7 dl Vetemjöl


   


Sedn är det bara att röra ihop smeten. Nu ska den växa i sin hink i 4 - 8 timmar. Den ska vara dubbelt så stor som den är nu. När den är det så är det dags att göra deg och sedan baka bröd. Vi ses om några timmar.

Av Patrick Gustavsson - 29 oktober 2011 23:04

Självklart glömde jag bort att mata deen vid kl 20.30, det blev gjort nu kl 23 istället. Så vi får se hur detta kommer att gå.

Det som jag gjort i varje fall är att ge degen:


1,5 msk Vatten

1/2 dl Mjöl


Nu hoppas jag att den klarar av att jag lämnar den under natten. Jag har det inte jättevarmt hemma så jag tror att det blir bra att den får stå 8 - 10 timmar.


Nu ser den i varje fall ut så här och den har ökat i storlek sedan starten, ser lovande ut :).


 

Av Patrick Gustavsson - 29 oktober 2011 17:25

Eftersom man är en varannan-helg pappa så vill man ju göra något extra roligt när kidsen är här. Ikväll så blir det sköldpadda.

Hittade ett recept på http://www.kokaihop.se/recept/ugnsstekta...nsstekta-skoldpaddor som jag har modifierat om lite. Jag tycker man behöver något mer som binder och gör att den blir saftigare. Så mitt recept på köttfärsen blev så här:


2 paket bacon

1 paket prinskorv (välj en med hög kötthalt så blir smaken bättre)

500 gr Köttfärs

1 Ägg

1 msk Potatismjöl

Basilika, oregano, salt och peppar.



 


Tänka bara på att när man håller på med köttfärs så ska man inte knåda den för mycket för den har en tendens att bli seg då.


Men blanda ingredienserna i köttfärsen, sen är det dags att börja fläta baconet enligt bilden nedan


 

När flätandet är klart så lägger man på en klick köttfärs skär till 4 ben, 1 svans och ett huvud utav prinskorven. Sticker in dessa i köttfärsklumpen (tänk på att sköldpaddan liger upp och ned) och sen är det bara att vika baconet upp under magen på dom.


   


Tadaaaaa, en färdig sköldpadda. Vänd nu på den och lägg den i en ugnsfast form eller på en plåt. Den ska sen in i 200 grader varm ugn i 25 min.


 


Jag tänkte koka pasta till mina då barnen gillar det och det är ganska enkelt för mig :).


Så fort dom är klara lägger jag upp bilder på de färdiggräddade sköldpaddorna.


Här kommer en bild på de färdiga sköldisarna. Man kan nog experimentera lite mer med köttfärsen än vad jag gjort. Man skulle kunna t ex göra en tex mex variant med Tacokrydda och chorizo.


 

Av Patrick Gustavsson - 29 oktober 2011 16:50

Så då var man igång med att baka sitt första Levainbröd. Vet inte om jag kommer lyckas så det här kan bli en liverapport mot misslyckandet.


Innan jag börjat så har jag gjort något som kallas vildjäst. Vildjäst är en blandning av vatten, honung, socker och osvavlade aprikoser. Jag använde receptet på http://paindemartin.blogspot.com/2008/02...ldjst-p-aprikos.html jag lät den dock stå någon dag längre. Det är det som är i den lillaglasburken på fotot nedan. Jag doppade de använda aprikoserna i mörk choklad, väldigt gott och rekommenderas varmt.


 

Det här är ingredienserna till basen som skall göras nu. Det är vildjäst, ekologiskt mjöl (har aldrig varit så intresserad av ekologiskt tidigare, men ta er tid att läsa innehållet i mjölet någon dag så kommer ni förstå varför jag väljer ekologiskt) och varmt vatten.


Jag börjar med att göra en surdeg.

Min variant på receptet är som följer:


2 msk Vildjäst

1 msk Varmt Vatten

1/2 dl Vete Mjöl


Jag tycker inte mängden är så viktig utan det som känns viktigare är proportionerna. Nu får vi ju se om min teori håller.

 

Som ni ser så har jag ett vanligt hyreslägenhetskök, så om det här lyckats så kan vem som helst göra detta. Lägg då dessutom till det att jag är datanörd på dagarna :).


Nu ska den här blandningen stå och jäsa varmt i 6 - 7 timmar. Jag ställer den i skåpet ovanför kylen. Surdegen och vildjästen har också fått stå och gona sig där. Så det verkar vara en bra plats.


Jag återkommer om 6 - 7 timmar med baket.


Nu ska jag fotsätta med matlagningsprojektet för kvällen...sköldpaddor. Kanske lägger upp det också.

Av Patrick Gustavsson - 29 oktober 2011 16:15

Goddagens,


Idag var dagen med stort D första baket med min hemgjorda surdeg. Ska berätta lite mer om surdeg en annan dag. Det verkar ha gått bra, jag har inte hunnit smaka på den ännu. Den ser i varje fall god ut. Och jag ska nu börja sätta min Levain deg som jag ska baka imorgon.


Jag tänkte beskriva hela Levain experimentet här under kvällen så får vi se hur det slutar. Jag har ju ingen proffsugn eller sten att lägga in i den. Vi får som sagt se hur det kommer att gå.


Jag frestar med en bild på dagens färdigbakade kastrullbröd så länge.


På snart återseende.


 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards